مراحل و مدارک احراز محل سکونت خودرو صفر + پلاک گذاری ماشین نو در سال 1401

بازارخودرو:
مراحل و مدارک احراز محل سکونت خودرو صفر + پلاک گذاری ماشین نو در سال 1401
دیگران چه می خوانند:
به گزارش بازارخودرو:  
 

احراز محل سکونت

وقتی که یک خودروی صفر خریداری می‌کنید، باید آن را پلاک کنید. برای پلاک کردن خودروی صفر کیلومتر خود نیاز به ارائه مدارکی دارید که با توجه به آن‌ها پلاک شهر مورد نظر خود را دریافت می‌کنید. یکی از این مدارکی که باید تحویل داده شود، مدارکی است که مربوط به احراز محل سکونت شماست. با ارائه این مدارک پلاک خودروی شما برای آن شهر صادر می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر شما را در جریان چگونگی احراز محل سکونت خودرو صفر بگذاریم.

پلاک‌گذاری خودرو کارکرده

وقتی خودرو صفر کیلومتری از کارخانه مثلاً سایپا یا ایران خودرو خریداری می‌کنید، خودروی شما باید پلاک‌گذاری شود. در مورد خودروهای کارکرده و دست دوم این کار در مراکز تعویض پلاک صورت می‌گیرد. خریدار و فروشنده به همراه نماینده قانونی آنها به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرده و با ارائه مدارک لازم، پلاک قبلی وسیله نقلیه فک شده و پلاک جدید به نام خریدار نصب می‌شود. این مدارک شامل مدارک شناسایی خریدار و فروشنده، بیمه‌نامه شخص ثالث، مدارک احراز محل سکونت، برگ سبز خودرو، گواهی تسویه تخلفات رانندگی و .. می‌باشد.

پلاک گذاری و احراز محل سکونت خودرو صفر

اما برای خودروی صفر قضیه شماره‌گذاری کمی متفاوت است. در گذشته پلاک کردن خودرو صفر کیلومتر هم در مراکز تعویض پلاک انجام می‌شد؛ اما از سال ۹۷ اعلام شد که شرکت‌های سایپا و ایران خودرو پلاک‌گذاری خودروهای تولیدی خود را انجام می‌دهند تا دیگر شائبه‌ای در مورد خروج خودروهای بدون پلاک از کارخانه صورت نگیرد.
 



اما در مورد مدارک احراز محل سکونت؛ شرایط برای احراز محل سکونت طوری است که ساکنان هر شهر فقط بتوانند پلاک آن شهر را دریافت کنند. چون بسیاری از افراد هستند که مثلاً در شهرستان زندگی می‌کنند و بنا به دلایل مختلف خواهان دریافت پلاک تهران یا شهرهای دیگر هستند. به همین دلیل شما باید مدارکی را ارائه کنید که محرز شود، شما ساکن آن شهر هستید و پلاک شما برای آن شهر صادر شود.

مدارک احراز محل سکونت خودرو صفر

و اما چه مدارکی برای احراز محل سکونت خود می‌توانیم ارائه دهیم؟
به گفته پلیس راهور ناجا، مدارکی که برای احراز محل سکونت خودرو صفر خود می‌توانید ارائه دهید به شرح زیر است:
  • سند مالکیت منزل مسکونی به نام مالک خودرو (در صورتی که سند خانه یا اجاره‌نامه به نام همسرتان است، باید این سند را به همراه سند ازدواج ارائه دهید.)
  • اجاره‌نامه منزل مسکونی به نام مالک خودرو (برای افرادی که با والدین خود زندگی می‌کنند، ارائه سند ملکی و یا اجاره‌نامه به نام یکی از والدین باید ارائه شود.)
  • جواز کسب معتبر به نام مالک وسیله نقلیه
  • گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان با آدرس محل سکونت والدین به تأیید آموزش و پرورش منطقه
  • معرفی‌نامه از محل خدمت به همراه آدرس برای کارکنان دولت و نیروهای مسلح
  • دفترچه تأمین اجتماعی معتبر به همراه مدارک تکمیلی مانند: قبض برق یا گاز جدید
  • تأییدیه مهر شده شورای محل یا روستا برای کسانی که در زمان جنگ مهاجرت کرده‌اند
  • نامه رسمی از اداره عشایر و امور روستایی سازمان جهاد کشاورزی برای عشایر محترم
  • سند فروش منزل مسکونی مربوط به زمین‌های اوقافی روستایی که به تأیید شورای اسلامی محل رسیده‌ باشد
  • در صورتی که هیچ کدام از موارد بالا را ندارید، می‌توانید از روی محل صدور شناسنامه اقدام به دریافت پلاک آن شهر کنید.
احراز محل سکونت برای این صورت می‌گیرد که سیستم شماره‌گذاری کشور مخدوش نشده و اطلاعات اشتباه وارد سیستم نشود.

اطلاعیه ایران خودرو برای احراز محل سکونت خودرو صفر

بر طبق اطلاعیه ایران خودرو تمامی نمایندگی‌ها موظفند، مدارک احراز محل سکونت مشتری را در تمامی روش‌های فروش دریافت کنند. علاوه بر این، نمایندگی‌ها موظفند مدارک احراز محل سکونت مشتری را با اطلاعاتی مشتری که در سیستم ثبت شده‌، تطابق دهند و مواردی که تطابق ندارد را مشخص کنند.
پس از اینکه مغایرت‌های قابل اصلاح رفع شد و مابقی مغایرت‌ها هم روی فرم مشخص شد، پرونده جهت رفع مغایرت نهایی باید تحویل واحد عقد قرارداد شود. پس از رفع مغایرت‌ها و مهر شدن مبنی بر اصلاح این مغایرت‌ها، پرونده به بخش دریافت و کنترل مدارک می‌رود.
توجه: در نظر داشته باشید که تا مدت زمان محدودی ویرایش اطلاعات به صورت رایگان انجام می‌شود. پس از آن باید وجه مشخص شده پرداخت شود.
پرونده‌های تکمیل شده فقط با ارائه مدارک مربوط به احراز محل سکونت سند می‌خورند و پلاک دریافت می‌کنند.



برای خودروهای صفر بیمه شخص ثالث دارند. اما در کل، برای اطلاع از هزینه بیمه‌های وسایل نقلیه مختلف، می‌توانید به سایت bimeh.com مراجعه کنید. هزینه بیمه‌ها بر اساس مدل وسیله نقلیه، سال ساخت و نوع کاربری و …  متفاوت است. در این سایت می‌توانید بیمه‌های مختلف را با هم مقایسه کنید و به آسانی و تنها با چند کلیک ساده، بیمه وسیله نقلیه خود را خریداری کنید.
دقت کنید که برای احراز محل سکونت خودرو صفر همراه داشتن مدارکی که در بالا ذکر شد الزامی است. اغلب احراز محل سکونت طوری است که ساکنان هر شهر فقط بتوانند پلاک آن شهر را دریافت کنند.
برای کسب اطلاعات جامع در خصوص احراز محل سکونت خودرو صفر به سایت بیمه دات کام در اینجا مراجعه نمایید.
 
 

مراحل و مدارک احراز محل سکونت خودرو صفر + پلاک گذاری ماشین نو در سال 1401

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟