برنامه ملی توسعه صنعت ماشین‌سازی تدوین شود

بازار خودرو: امیرعباس اختراعی، رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران و تشکل‌های ماشین سازی در جریان دیدار فعالان اقتصادی و صنعتی با مقام معظم رهبری، به بیان ویژگی‌ها و چالش‌های این صنعت در کشور پرداخت و برنامه توسعه صنعت ماشین‌سازی را به رهبر انقلاب ارائه کرد.
برنامه ملی توسعه صنعت ماشین‌سازی تدوین شود
دیگران چه می خوانند:
به گزارش بازار خودرو:
 اختراعی با بیان اینکه ماشین سازی، صنعت صنعت‌ساز جهان است، گفت: ایجاد ارزش افزوده  توسط این صنعت در کشورهای صنعتی در رتبه اول  و در کشورهای در حال توسعه در رتبه سوم قرار دارد. ماشین‌سازی بسترساز توسعه فناوری است و فعالیت 1400 شرکت دانش بنیان کشور در این صنعت این مساله را تایید می‌کند. این صنعت بالاترین درصد اشتغال متخصصان و نخبگان را دارد و ظرفیتی برای جلوگیری از مهاجرت آن‌ها به شمار می‌رود. ماشین‌سازی صنعتی است که محل خلق و نمایشگاه عرضه فناوری‌ها است و نهایتا این صنعت صنعت‌ساز، معیار استقلال صنعتی کشور و شاخص تاب آوری در برابر تحریم ها است.
وی ادامه داد: صنعت ماشین‌سازی و تجهیزات نیازهای 21 صنعت عمده کشور را تامین می‌کند. 12 تشکل حرفه‌ای در قالب 3500 بنگاه صنعتی، با ظرفیت فروش بالغ بر 7 میلیارد دلار، با وسعتی بیش از هزار و 600 هکتار کارخانه و اشتغال بیش از 250 هزار نفر میدان دار این صنعت در کشور هستند.
رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران و تشکل‌های ماشین سازی با اشاره به اینکه میزان فروش فعلی کشور در این صنعت 3/2 میلیارد دلار و متوسط میزان  واردات کشور 8 میلیارد دلار است، گفت: ظرفیت فعال بنگاه‌های صنعتی ایران 44 درصد است که با مهار واردات می‌توان کل ظرفیت این بنگاه‌ها را فعال کرده و ارزش این صنعت را به 7/3 میلیارد دلار رساند. 
وی افزود: ارزش دهه‌های آتی و در دست اجرای کشور در این صنعت27 میلیارد دلار است و این ضرورت توسعه و افزایش ظرفیت این صنعت را معنی می‌دهد. همچنین نیازهای کشورهای همسایه خود پتانسیلی عظیم و مازاد بر نیاز فعلی و آتی کشوراست. لذا درخواست ما ایجاد کارگروهی ویژه جهت فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی و توسعه این صنعت صنعت‌ساز است. 
این فعال صنعتی در ادامه به تشریح دستاورد‌ها و عمق ساخت داخل تجهیزات در صنایع استراتژیک پرداخت و ادامه داد: این عمق در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی 72 درصد، در صنایع معدنی کانی و فلزی 65 درصد، در صنعت نیروگاهی و انرژی‌های نو 68 درصد و در صنعت غذایی و دارویی 70 درصد است. 
اختراعی در ادامه با تشریح مهم‌ترین مشکلات صنعت ماشین‌سازی در کشور گفت: علی رغم پتانسیل‌های خوب قانون استفاده حداکثری از تولید داخل و دقت هیات نظارت آن، مشکل موجود ضعف باور و اعتماد مدیران طرح‌های بزرگ، از جمله وزارتخانه‌های پروژه محور به توان داخلی و بعضا عدم تبعیت بنیادها، ستادها و قرارگاه‌ها از این قانون است. مشکل دیگر این است که تحریم‌ها ضمن ایجاد فرصت خوداتکایی، مشکلاتی در تامین مواد اولیه و تجهیزات تخصصی این صنعت به همراه داشته است که امیدواریم مرتفع شود.
وی افزود: مشکلات دیگر صنعت شامل نگاه‌های بخشی و جزیره‌ای در بخش‌های حاکمیتی به ویژه در حوزه معافیت گمرکی و ارزش افزوده ماشین آلات وارداتی، افزایش قیمت مواد اولیه از جمله فلزات و پتروشیمی علی رغم سود سرشار آن‌ها، رویه‌های فراقانونی سازمان تامین اجتماعی، سیاست‌های تسهیلاتی بانک‌ها، عملکرد نظام مالیاتی با هدف افزایش درآمد صرف و بخشنامه‌های خلق الساعه از ثبت سفارش، تخصیص ارز تا ترخیص کالا است.
رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران و تشکل‌های ماشین سازی  در ادامه به ارائه بسته پیشنهادی این انجمن برای توسعه صنعت ماشین‌سازی پرداخت و گفت: این صنعت استراتژیک برنامه بلندمدت و استراتژیک نیاز دارد که لزوما با عمر دولت‌ها و تغیرات اولویت‌های آن ها منطبق نیست. بنابراین پیشنهاد ما تدوین سازوکاری ویژه در قالب برنامه ملی در هدایت و حمایت از این صنعت است که محورهای آن شامل مهار و ضابطه‌مندی واردات و الزام انتقال فناوری توام با واردات، تدوین برنامه بلندمدت با تمرکز بر نیازهای گلوگاهی، انتشار گزارش‌های سالانه اجرای برنامه‌ها و میزان انطباق تولید داخل با نیازها و جرم انگاری و برخورد قاطعانه، سریع و صریح با موارد عدم اجرای این برنامه است.
 اختراعی در پایان با بیان اینکه اصلاح ساختار وزارت صمت و ارتقای جایگاه این صنعت به معاونت، صنعت ماشین‌سازی کشور را به عملیاتی شدن این ایده امیدوارتر کرده است، افزود: اطمینان داریم که دستور حضرت عالی برای تصویب و اجرای این برنامه تحول آفرین خواهد بود.
 

برنامه ملی توسعه صنعت ماشین‌سازی تدوین شود

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟