بازار خودرو: فولاد هرمزگان به عنوان تولیدکننده تختال، سهم ۸درصدی از کل تولید فولاد کشور را به خود اختصاص داده است.
به گزارش پایگاه خبری بازار خودرو: این واحد فولادسازی که یکی از زیرمجموعههای فولاد مبارکه بهشمار میرود، سهم قابل توجهی از تولید فولاد در استان هرمزگان را به خود اختصاص داده است. این واحد فولادی در ۳ماه نخست امسال توانسته ۱۳درصد فروش داخلی خود را افزایش دهد و به رکوردهای قابل توجهی دست یابد. در گفتوگو با فرزاد ارزانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان درباره وضعیت این شرکت به گفتوگو نشسته که در ادامه میخوانید.
درباره عملکرد سال ۹۶ و برنامههای سال ۹۷ توضیحاتی دهید.
شرکت فولاد هرمزگان در ۳ماه نخست سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ در تمام زمینهها شاهد رشد بوده است. در این ۳ماه، ۱۱درصد در تولید تختال و ۱۰درصد در تولید آهن اسفنجی رشد داشتهایم. در فروش داخلی ۱۳درصد و در زمینه صادرات نیز با توجه به شرایط بهوجود آمده ۱۰ تا ۱۲درصد کاهش داشتهایم. در زمینه کیفیت نیز در ۳ماه امسال حدود ۳۰درصد بهبود داشتهایم.
در سال ۹۶ بیش از یکمیلیون و ۶۰۰هزار تن فروش و یکمیلیون و ۴۰۸هزار تن تولید داشتیم. در زمینه فروش داخلی با ۶۸درصد، در زمینه صادرات با ۱۰درصد و در زمینه فروش کلی با ۲۴درصد رشد روبهرو بودهایم و در تولید سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ حدود ۲۳ درصد رشد داشتیم. ۹۶ سال خوبی برای فولاد هرمزگان بهشمار میرفت چراکه در این سال فولاد هرمزگان توانست بیش از یکمیلیون و ۴۰۰هزار تن فولاد تولید کند و به ظرفیت اسمی کارخانه نزدیک شود. ظرفیت کارخانه یکمیلیون و ۵۰۰هزار تن است که برنامهریزی کردهایم امسال این رقم محقق شود.
با توجه به تحریمهای پیش آمده، چه برنامهای برای صادرات فولاد هرمزگان در نظر گرفتهاید؟
البته ممکن است قدری زود باشد که درباره تاثیر تحریمها سخن بگوییم اما به هر حال تحریمها آثار خود را خواهد داشت. برای فرآیند فروش باید برنامهریزی کرد چون یک فاصله زمانی بین تولید و فروش وجود دارد. تاکنون براساس برنامه پیش رفتهایم و هماکنون نیز با مشتریان در تعامل هستیم. بخشی از موضوع به مسائل بانکی و نقل و انتقال پول بازمیگردد. داشتن مشتری یک بحث است و اینکه بتوانید پول را جابهجا کنید، بحثی دیگر. البته با کمک فولادمبارکه قصد داریم امسال یکمیلیون و ۵۰هزار تن صادرات انجام دهیم و ۴۵۰هزار تن در داخل عرضه کنیم، هرچند اگر بازار داخلی کشش بیشتری داشته باشد، در وهله نخست محصول را در بازار داخلی عرضه میکنیم و مازاد بازار داخل را صادر خواهیم کرد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای صادرات سهمیه بندی کرده است. سهم شما چه میزان است و آیا با این سهمیهبندی موافق هستید؟
سهم فولاد هرمزگان برای نیاز بازار داخل را ۶۰۰هزار تن در نظر گرفتهاند. ما قادر به این میزان عرضه هستیم، به شرطی که در داخل کشش لازم وجود داشته باشد. درحالحاضر کارخانههای داخلی به لحاظ منابع مالی دچار مشکل هستند. در بورس، ۳شرکت فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و خولاد خوزستان نیز عرضه دارند. شرکتهای داخلی، نیازمند اسلب زیادی نیستند.
در زمینه یکی شدن دو شرکت فولاد هرمزگان و فولاد صبای خلیجفارس در چه مرحلهای قرار دارید؟
این واگذاری روی اصول انجام شده است. همانگونه که مستحضر هستید شرکت صبا فولاد خلیجفارس متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است. در جلسهای که با حضور همه افراد در ارتباط با این موضوع در ایمیدرو برگزار شد، روی اصول این ادغام توافق شد اما قرار شد نحوه این ادغام را صندوق بازنشستگی کشوری بررسی کرده و نتیجه را اعلام کند؛ یعنی کل کارخانه را به فولاد هرمزگان بفروشد یا اینکه حضور داشته باشد و درصدی از سهام آن برای فولاد هرمزگان و درصدی برای صندوق بازنشستگی کشور باشد. به هر حال شرکت فولاد مبارکه و شرکت فولاد هرمزگان، آمادگی لازم را برای ادغام به هر دو روش دارند.
در چشمانداز ۱۴۰۴ قرار است استان هرمزگان به تولید ۱۰میلیون تن فولاد دست یابد. چه زیرساختهایی در این زمینه آماده شده و این میزان تولید تنها به صادرات اختصاص داده میشود یا به فکر ایجاد صنایع پاییندست در استان نیز هستید؟
پایگاه صادراتی میتواند یک نقطه قوت برای استان هرمزگان به شمار رود اما تولید۱۰میلیون تن فولاد را نیز میتوان براساس بازار داخلی تنظیم کرد و بخشی از آن را به تولید ورق اختصاص داد. از این رو باید ببینید صنایع لولهسازی در کشور چه نیازهایی دارند. از سوی دیگر صنایع نفت که نیاز به فولاد ترش دارند، محصول خاصی میخواهند. هماکنون برای این ۱۰میلیون تن برنامهریزی خاصی نشده اما میتوان محصولات مختلفی را در دل آن تعریف کرد؛ از جمله ورق، بیلت و محصولات صنایع نفت که خوراک فولاد اکسین است. البته برای ۱۰میلیون تن سرمایهگذاری، نخست باید نیاز بازار و فروش آن را در نظر گرفت. در بخش صادرات مشکلی وجود ندارد اما به طور کلی تنوع محصول در این ۱۰میلیون تن دیده شده است.
در صورت آغاز تحریمها، برای واردات مواد اولیه و صادرات محصول خود چه برنامهای را در نظر گرفتهاید؟
در زمینه تحریمها، تجربه سالهای گذشته را داریم که میتوانیم از آن بهره ببریم. دولت نیز تدابیری خواهد اندیشید. بیشک صنایع برای رویارویی با این مشکلات و ادامه فعالیت، تدابیری دارند. ما هم برای تامین مواد و قطعات، برنامهریزی کردهایم تا تولید به خطر نیفتد. با توجه به این قضایا ستادی تشکیل داده و مواد استراتژیک و گلوگاهها را مشخص کردهایم. کارگروهی، موضوعها را بررسی کرده و نیازها و اقدامات لازم مشخص شده است.
بیشترین میزان صادرات شرکت به چه کشورهایی است؟ آیا این کشورها واکنشی در برابر منع صادرات در راستای تحریمها نشان دادهاند؟
بیشترین صادرات ما به آسیای جنوبشرقی مانند مالزی، تایلند و اندونزی است. مقداری هم به اروپا از جمله فرانسه صادر کردهایم. به طور عمده آسیای جنوب شرقی، بازار هدف ما است و البته به برزیل نیز صادرات داشتهایم. این کشورها در حالت احتیاط قرار دارند و چون به دنبال منافع خود هستند، ممکن است تحت تاثیر تصمیم امریکا و تحریمها قرار بگیرند.
تحولات نرخ ارز تا چه اندازه بر نرخ محصولات شما تاثیرگذار بوده است؟
از آنجا که واحد ما یک واحد صادراتمحور است، در زمینه صادرات، نرخ ارز داخلی تاثیری بر نرخ محصولات ما ندارد و بهطور کلی پیرو بازار جهانی هستیم. در بازار داخلی نیز اگر عرضه داشته باشیم، محصولاتمان را در بورس کالا عرضه میکنیم، اطلاعات شرکت نیز در بورس شفاف است و روی کدال قرار دارد، از این رو محصولات ما خارج از بورس کالا قیمتگذاری نمیشود.
درباره مسئولیتهای اجتماعی فولاد هرمزگان توضیحاتی دهید.
فولاد هرمزگان چون در منطقه هرمزگان قرار دارد تعامل خوبی با تمام سازمانها و بخشهای مختلف برقرار کرده است. یکی از موثرترین شرکتهای استان هستیم که با دهها موسسه و نهاد، تعامل برقرار کرده و نیازهای استان را در حد وسع خود برطرف کردهایم. فعالیتهای فرهنگی- اجتماعی مختلفی از سوی فولاد هرمزگان در استان و شهر بندرعباس انجام شده است. احساس ما این است که چون در این استان مشغول کار و تولید هستیم باید بتوانیم در حد توان به آن کمک کنیم. سعی کردیم این کار را خودجوش انجام دهیم و بیشتر کمکهای ما در قالب کارهای عامالمنفعه و نهادهای اجتماعی است. با کمک فولاد مبارکه نیز بهدنبال تدوین یک الگوی مسئولیت اجتماعی هستیم چراکه فولاد مبارکه در این زمینه تجربههای بسیار ارزندهای دارد. قرار است این الگو را نظاممند به پیش ببریم و به صورت هدفمند و موثر در فعالیتهای عامالمنفعه مشارکت کنیم.
در جهت حمایت از کالای ایرانی که پیام امسال رهبری است، چه اقدامهایی را انجام دادهاید؟
در راستای بومیسازی، گامهایی را پیش برده و اقدامهای مهمی را انجام دادهایم. تحریمها میتوانند به تحقق شعار سال کمک کنند. هر اندازه فشار بیرونی بر ما تحمیل شود، نگاه و حمایت از داخل نیز تقویت میشود. از این رو هر اندازه بتوانیم نیازمان را در داخل تامین کنیم، بهتر خواهد بود چراکه به اقتصاد کشور و اشتغالزایی کمک خواهد کرد. البته ستادی که در شرکت تشکیل شده، در راستای تامین نیاز استراتژیک و گلوگاهی بوده و اولویتها به وسیله شرکتهای داخلی تعیین شده است. ما در شرکت، بخشی به نام بومیسازی داریم که وظیفه دارد نیازهایی که در گذشته از سوی خارجیها تامین میشد را با شرکتهای داخلی توانمند در میان بگذارد تا با سرمایهگذاری از سوی شرکت فولاد هرمزگان، نیاز شرکت تامین شود. برای مثال اگر نیازمند قطعهای هستیم آن را به شرکت داخلی سفارش میدهیم و در صورتیکه قادر به ساخت آن باشد، اولویت سفارشدهی ما ، همان شرکت خواهد بود. هرچند پیش از تعیین شعار سال با عنوان حمایت از کالای ایرانی، چنین اقدامهایی در شرکت فولاد هرمزگان انجام میشد و این رسالت کارخانه ما نیز از شرکت فولاد مبارکه منبعث شده که البته با توجه به تحریمها نمود بیشتری پیدا کرده است.
منبع:صمت
درباره عملکرد سال ۹۶ و برنامههای سال ۹۷ توضیحاتی دهید.
شرکت فولاد هرمزگان در ۳ماه نخست سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ در تمام زمینهها شاهد رشد بوده است. در این ۳ماه، ۱۱درصد در تولید تختال و ۱۰درصد در تولید آهن اسفنجی رشد داشتهایم. در فروش داخلی ۱۳درصد و در زمینه صادرات نیز با توجه به شرایط بهوجود آمده ۱۰ تا ۱۲درصد کاهش داشتهایم. در زمینه کیفیت نیز در ۳ماه امسال حدود ۳۰درصد بهبود داشتهایم.
در سال ۹۶ بیش از یکمیلیون و ۶۰۰هزار تن فروش و یکمیلیون و ۴۰۸هزار تن تولید داشتیم. در زمینه فروش داخلی با ۶۸درصد، در زمینه صادرات با ۱۰درصد و در زمینه فروش کلی با ۲۴درصد رشد روبهرو بودهایم و در تولید سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ حدود ۲۳ درصد رشد داشتیم. ۹۶ سال خوبی برای فولاد هرمزگان بهشمار میرفت چراکه در این سال فولاد هرمزگان توانست بیش از یکمیلیون و ۴۰۰هزار تن فولاد تولید کند و به ظرفیت اسمی کارخانه نزدیک شود. ظرفیت کارخانه یکمیلیون و ۵۰۰هزار تن است که برنامهریزی کردهایم امسال این رقم محقق شود.
با توجه به تحریمهای پیش آمده، چه برنامهای برای صادرات فولاد هرمزگان در نظر گرفتهاید؟
البته ممکن است قدری زود باشد که درباره تاثیر تحریمها سخن بگوییم اما به هر حال تحریمها آثار خود را خواهد داشت. برای فرآیند فروش باید برنامهریزی کرد چون یک فاصله زمانی بین تولید و فروش وجود دارد. تاکنون براساس برنامه پیش رفتهایم و هماکنون نیز با مشتریان در تعامل هستیم. بخشی از موضوع به مسائل بانکی و نقل و انتقال پول بازمیگردد. داشتن مشتری یک بحث است و اینکه بتوانید پول را جابهجا کنید، بحثی دیگر. البته با کمک فولادمبارکه قصد داریم امسال یکمیلیون و ۵۰هزار تن صادرات انجام دهیم و ۴۵۰هزار تن در داخل عرضه کنیم، هرچند اگر بازار داخلی کشش بیشتری داشته باشد، در وهله نخست محصول را در بازار داخلی عرضه میکنیم و مازاد بازار داخل را صادر خواهیم کرد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای صادرات سهمیه بندی کرده است. سهم شما چه میزان است و آیا با این سهمیهبندی موافق هستید؟
سهم فولاد هرمزگان برای نیاز بازار داخل را ۶۰۰هزار تن در نظر گرفتهاند. ما قادر به این میزان عرضه هستیم، به شرطی که در داخل کشش لازم وجود داشته باشد. درحالحاضر کارخانههای داخلی به لحاظ منابع مالی دچار مشکل هستند. در بورس، ۳شرکت فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و خولاد خوزستان نیز عرضه دارند. شرکتهای داخلی، نیازمند اسلب زیادی نیستند.
در زمینه یکی شدن دو شرکت فولاد هرمزگان و فولاد صبای خلیجفارس در چه مرحلهای قرار دارید؟
این واگذاری روی اصول انجام شده است. همانگونه که مستحضر هستید شرکت صبا فولاد خلیجفارس متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است. در جلسهای که با حضور همه افراد در ارتباط با این موضوع در ایمیدرو برگزار شد، روی اصول این ادغام توافق شد اما قرار شد نحوه این ادغام را صندوق بازنشستگی کشوری بررسی کرده و نتیجه را اعلام کند؛ یعنی کل کارخانه را به فولاد هرمزگان بفروشد یا اینکه حضور داشته باشد و درصدی از سهام آن برای فولاد هرمزگان و درصدی برای صندوق بازنشستگی کشور باشد. به هر حال شرکت فولاد مبارکه و شرکت فولاد هرمزگان، آمادگی لازم را برای ادغام به هر دو روش دارند.
در چشمانداز ۱۴۰۴ قرار است استان هرمزگان به تولید ۱۰میلیون تن فولاد دست یابد. چه زیرساختهایی در این زمینه آماده شده و این میزان تولید تنها به صادرات اختصاص داده میشود یا به فکر ایجاد صنایع پاییندست در استان نیز هستید؟
پایگاه صادراتی میتواند یک نقطه قوت برای استان هرمزگان به شمار رود اما تولید۱۰میلیون تن فولاد را نیز میتوان براساس بازار داخلی تنظیم کرد و بخشی از آن را به تولید ورق اختصاص داد. از این رو باید ببینید صنایع لولهسازی در کشور چه نیازهایی دارند. از سوی دیگر صنایع نفت که نیاز به فولاد ترش دارند، محصول خاصی میخواهند. هماکنون برای این ۱۰میلیون تن برنامهریزی خاصی نشده اما میتوان محصولات مختلفی را در دل آن تعریف کرد؛ از جمله ورق، بیلت و محصولات صنایع نفت که خوراک فولاد اکسین است. البته برای ۱۰میلیون تن سرمایهگذاری، نخست باید نیاز بازار و فروش آن را در نظر گرفت. در بخش صادرات مشکلی وجود ندارد اما به طور کلی تنوع محصول در این ۱۰میلیون تن دیده شده است.
در صورت آغاز تحریمها، برای واردات مواد اولیه و صادرات محصول خود چه برنامهای را در نظر گرفتهاید؟
در زمینه تحریمها، تجربه سالهای گذشته را داریم که میتوانیم از آن بهره ببریم. دولت نیز تدابیری خواهد اندیشید. بیشک صنایع برای رویارویی با این مشکلات و ادامه فعالیت، تدابیری دارند. ما هم برای تامین مواد و قطعات، برنامهریزی کردهایم تا تولید به خطر نیفتد. با توجه به این قضایا ستادی تشکیل داده و مواد استراتژیک و گلوگاهها را مشخص کردهایم. کارگروهی، موضوعها را بررسی کرده و نیازها و اقدامات لازم مشخص شده است.
بیشترین میزان صادرات شرکت به چه کشورهایی است؟ آیا این کشورها واکنشی در برابر منع صادرات در راستای تحریمها نشان دادهاند؟
بیشترین صادرات ما به آسیای جنوبشرقی مانند مالزی، تایلند و اندونزی است. مقداری هم به اروپا از جمله فرانسه صادر کردهایم. به طور عمده آسیای جنوب شرقی، بازار هدف ما است و البته به برزیل نیز صادرات داشتهایم. این کشورها در حالت احتیاط قرار دارند و چون به دنبال منافع خود هستند، ممکن است تحت تاثیر تصمیم امریکا و تحریمها قرار بگیرند.
تحولات نرخ ارز تا چه اندازه بر نرخ محصولات شما تاثیرگذار بوده است؟
از آنجا که واحد ما یک واحد صادراتمحور است، در زمینه صادرات، نرخ ارز داخلی تاثیری بر نرخ محصولات ما ندارد و بهطور کلی پیرو بازار جهانی هستیم. در بازار داخلی نیز اگر عرضه داشته باشیم، محصولاتمان را در بورس کالا عرضه میکنیم، اطلاعات شرکت نیز در بورس شفاف است و روی کدال قرار دارد، از این رو محصولات ما خارج از بورس کالا قیمتگذاری نمیشود.
درباره مسئولیتهای اجتماعی فولاد هرمزگان توضیحاتی دهید.
فولاد هرمزگان چون در منطقه هرمزگان قرار دارد تعامل خوبی با تمام سازمانها و بخشهای مختلف برقرار کرده است. یکی از موثرترین شرکتهای استان هستیم که با دهها موسسه و نهاد، تعامل برقرار کرده و نیازهای استان را در حد وسع خود برطرف کردهایم. فعالیتهای فرهنگی- اجتماعی مختلفی از سوی فولاد هرمزگان در استان و شهر بندرعباس انجام شده است. احساس ما این است که چون در این استان مشغول کار و تولید هستیم باید بتوانیم در حد توان به آن کمک کنیم. سعی کردیم این کار را خودجوش انجام دهیم و بیشتر کمکهای ما در قالب کارهای عامالمنفعه و نهادهای اجتماعی است. با کمک فولاد مبارکه نیز بهدنبال تدوین یک الگوی مسئولیت اجتماعی هستیم چراکه فولاد مبارکه در این زمینه تجربههای بسیار ارزندهای دارد. قرار است این الگو را نظاممند به پیش ببریم و به صورت هدفمند و موثر در فعالیتهای عامالمنفعه مشارکت کنیم.
در جهت حمایت از کالای ایرانی که پیام امسال رهبری است، چه اقدامهایی را انجام دادهاید؟
در راستای بومیسازی، گامهایی را پیش برده و اقدامهای مهمی را انجام دادهایم. تحریمها میتوانند به تحقق شعار سال کمک کنند. هر اندازه فشار بیرونی بر ما تحمیل شود، نگاه و حمایت از داخل نیز تقویت میشود. از این رو هر اندازه بتوانیم نیازمان را در داخل تامین کنیم، بهتر خواهد بود چراکه به اقتصاد کشور و اشتغالزایی کمک خواهد کرد. البته ستادی که در شرکت تشکیل شده، در راستای تامین نیاز استراتژیک و گلوگاهی بوده و اولویتها به وسیله شرکتهای داخلی تعیین شده است. ما در شرکت، بخشی به نام بومیسازی داریم که وظیفه دارد نیازهایی که در گذشته از سوی خارجیها تامین میشد را با شرکتهای داخلی توانمند در میان بگذارد تا با سرمایهگذاری از سوی شرکت فولاد هرمزگان، نیاز شرکت تامین شود. برای مثال اگر نیازمند قطعهای هستیم آن را به شرکت داخلی سفارش میدهیم و در صورتیکه قادر به ساخت آن باشد، اولویت سفارشدهی ما ، همان شرکت خواهد بود. هرچند پیش از تعیین شعار سال با عنوان حمایت از کالای ایرانی، چنین اقدامهایی در شرکت فولاد هرمزگان انجام میشد و این رسالت کارخانه ما نیز از شرکت فولاد مبارکه منبعث شده که البته با توجه به تحریمها نمود بیشتری پیدا کرده است.
منبع:صمت
0 دیدگاه