در سومین دوره مراسم امینالضرب که به مناسبت 135 سالگی تاسیس اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، دو کارآفرین برتر بخش خصوصی توانستند تندیس امینالضرب را از آن خود کنند.در سومین دوره مراسم امینالضرب که به مناسبت 135 سالگی تاسیس اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، دو کارآفرین برتر بخش خصوصی توانستند تندیس امینالضرب را از آن خود کنند.
حمیدرضا هاشمینیا بنیانگذار و رئیس هیات مدیره شرکتهای تکوین الکترونیک، سام الکترونیک و سام سرویس و عباسعلی قصاعی، بنیانگذار چینی زرین ایران به عنوان کارآفرینان برتر، برنده تندیس امینالضرب از اتاق بازرگانی تهران شدند.
کارآفريني با همکاري مشترک کرهايها
درباره حمیدرضا هاشمینیا کارآفرین برتر و برنده تندیس امینالضرب
حمیدرضا هاشمینیا با وجود اینکه از کارآفرینان نسبتاً جوان کشور محسوب میشود اما توانسته با جلب اعتماد مسئولان شرکت سامسونگ کره تحولات مهمی در صنعت لوازم خانگی در کشور به وجود آورد و تولید انواع محصولات شرکت سامسونگ از جاروبرقی گرفته تا یخچال سایدبایساید را عملیاتی کند.
حمیدرضا هاشمینیا، رئیس هیات مدیره شرکتهای تکوین الکترونیک، سام الکترونیک و سام سرویس، تولیدکننده و نماینده انحصاری خدمات پس از فروش محصولات صوتی، تصویری، خانگی و آیتی سامسونگ در ایران از جوانی کار خود را شروع کرد و با توجه به ایدههای جدیدی که داشت خیلی زود قدم در راه کارآفرینانی بزرگ کشورمان در تولید لوازم خانگی همچون حاج محمدتقی برخوردار گذاشت (کسی که پیش از انقلاب همکاری با شرکتهای ژاپنی در تولید لوازم خانگی الکترونیک در ایران را شروع کرد) و همکاریهای مشترک با شرکت کرهای سامسونگ را در دهه 70 شمسی کلید زد، آنهم در زمانی که هنوز سامسونگ به غول بزرگ تولید لوازم خانگی در جهان تبدیل نشده بود و این انتخاب خود نشاندهنده، هوش و دید حمیدرضا هاشمینیا نسبت به آینده صنعت تولید لوازم خانگی است. او در ابتدا شرکتی تجاری و بازرگانی برای گرفتن نمایندگی واردات کالاهای تولیدشده از سوی شرکت سامسونگ را در ایران راهاندازی کرد اما چند سال بیشتر نگذشت که به فکر تولید افتاد و خیلی زود توانست مجوزهای لازم برای احداث کارخانه را در اواخر ریاست جمهوری آیتالله هاشمی رفسنجانی و دوره وزارت نعمتزاده دریافت کند.
سال ۷۵، توافقات کارخانه «سام الکترونیک» با سامسونگ نهایی شد و اواخر همین سال ساخت کارخانه در کیلومتر 14 جاده کرج شروع شد و نهایتاً ۱۴بهمن ۷۶ اولین تولید این مجموعه که دستگاه تلویزیون بود، انجام شد. باگذشت زمان و اجرای طرحهای توسعهای کارخانه، زمینهای مجاور باهدف افزایش تولید لوازم خانگی به کارخانه اولیه الحاق و برای طرحهای توسعه تولید تلویزیون و نمایشگر کامپیوتری مورد استفاده قرار گرفت. همچنین با روی کار آمدن دولت حسن روحانی و توافقات هستهای و فروکش کردن تب تند تحریمها علیه کشورمان حمیدرضا هاشمینیا به فکر توسعه همکاریهای شرکت سام الکترونیک با شرکت سامسونگ کره و راهاندازی شرکت جدیدی با نام تکوین الکترونیک افتاد که مورد استقبال طرف کرهای هم قرار گرفت و در اولین گام خطوط جدید تولید لوازم خانگی برقی شامل جاروبرقی و ماشین لباسشویی و حتی برخی از مدلهای یخچال راهاندازی شد. همچنین شهریور سال 95 مراسم رونمایی از خطوط جدید تولید یخچال فریزر و سایدبایساید سامسونگ در کارخانه تکوین الکترونیک (یکی از بزرگترین و بهروزترین مجموعههای تولید لوازم خانگی در منطقه خاورمیانه) با حضور نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت برگزار شد. به اعتقاد کارشناسان راهاندازی این خطوط تولید که دومین خط تولید یخچال فریزر و سایدبایساید سامسونگ در ایران محسوب میشود گام بلند و مهمی در بومیسازی دانش تولید لوازم خانگی در کشور و نمونهای موفق از همکاریهای یک شرکت ایرانی با یک شرکت بینالمللی (بزرگترین تولیدکننده کنونی لوازم خانگی در جهان) محسوب میشود. شرکتهای تکوین الکترونیک و سام الکترونیک در طول سالهای گذشته اقدامات مهمی در راستای انتقال فناوری و بومیسازی دانش تولید لوازم خانگی در کشور با همکاری شرکت سامسونگ کره انجام دادهاند و در حال حاضر بخش عمده محصولات سامسونگ حتی بهروزترین کالاها همچون فریزرهای سایدبایساید در این مجموعه و با نظارت شرکت کرهای تولید میشود. اتفاقی که در طول دو دهه گذشته با همکاریهای آهسته ولی پیوسته و اعتمادسازی و تولید محصولات کیفی و تأمین استانداردهای سامسونگ کره تحقق پیدا کرده است. علاوه بر اینها حمیدرضا هاشمینیا در سال 1380 شرکت سام سرویس را هم با هدف ارائه سرویس و خدمات پس از فروش محصولات به مشتریان این شرکت راهاندازی کرد.
او با توسعه شرکتها و کارخانههای این گروه صنعتی و تجاری در طول سالهای گذشته توانسته صدها فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در کشور ایجاد کند. طبق آمارهایی که او در سال 1395 و بعد از افتتاح خطوط جدید ارائه داد در این مجموعه بیش از 2 هزار 500 نفر بهصورت مستقیم و بیش از 34 هزار نفر غیرمستقیم (در بخش تأمینکنندگان مواد اولیه و بخش خدمات کالا و پس از فروش) مشغول به کار هستند. به گفته رئیس هیات مدیره سام الکترونیک این مجموعه در 4 واحد کارخانه تولیدی و با مساحت بیش از 25 هکتار، سالیانه بیش از 2 میلیون دستگاه شامل مانیتور، جاروبرقی، تلویزیون، لباسشویی، انواع یخچال فریزر و سایدبایساید تولید میکند.
شهریور امسال مدیرعامل شرکت سام الکترونیک در جریان بازدید خبرنگاران اعلام کرد ظرفیت اسمی تولید انواع یخچال و فریزر در این مجموعه 1500 دستگاه در روز است که هماکنون 800 دستگاه تولید میشود. در دو خط تولید ماشین لباسشویی این مجموعه نیز ظرفیت تولید روزانه 3 هزار دستگاه وجود دارد. همچنین هماکنون امکان تولید 37 مدل تلویزیون با ظرفیت 9 هزار دستگاه در روز در این کارخانه وجود دارد. البته در ماههای گذشته افزایش تحریمهای آمریکا و افزایش قیمت مواد اولیه و سخت شدن واردات این مواد مسئولان کارخانههای سام الکترونیک و تکوین الکترونیک را با مشکلاتی روبهرو کرده و تولید را در این مجموعه نسبت به ظرفیتهای اسمی، کاهش داده است. البته حمیدرضا هاشمینیا با توجه به ظرفیتها و پتانسیلهای منطقه خاورمیانه و بازار کشورهای همسایه به دنبال آن است که مجموعه سام الکترونیک و تکوین الکترونیک را به هاب اصلی تولید محصولات سامسونگ در منطقه تبدیل کند و با صادرات گسترده محصولات این کارخانهها بتواند علاوه بر افزایش تولید، دهها فرصت شغلی جدید هم ایجاد کند؛ اقدامی که مذاکرات اولیه آن با مسئولان شرکت سامسونگ صورت گرفته و توافقهایی هم انجام شده است. هاشمینیا درباره مهمترین مشکلات تولید همزمان با افتتاح پروژه مجموعه صنعتی امام رضا (ع) سامسونگ گفت: «وامهای گران بانکها، مشکلات تأمین و انتقال ارز، مشکلات حملونقل و همچنین تأمین سرمایه، رکود، تورم و افتوخیزهای مدیریت نشده نرخ ارز دغدغه همیشگی کارآفرینان است، برای ما هم همیشه این دغدغهها وجود داشته. اشکال روند تولیدکنندگی در ایران شاید این باشد که کارآفرینان واقعی همیشه امیدوارند که مسئولان مختلف، آنکسانی که باید فراهمکننده فضای آزاد رقابتی و بازار عرضه و تقاضا باشند، همه را به یکچشم نگاه کنند، زمین بازی را برای تمام شرکتها یکسان کنند.»
او همچنین معتقد است کشور باید برنامهای ویژه برای تولید کالاها و محصولاتی که در آنها مزیت نسبی دارد، داشته باشد. «ما در بسیاری از تولیداتمان مزیت نسبی نداریم، فرضاً اگر کالایی را ساختیم امکان رقابت با سازندههای دیگر دنیا را نداریم، خوب این تولید اگر کالایی استراتژیک نباشد و دست نیافتن به دانش آن باعث وابستگی نشود شاید صرفه نداشته باشد اما اگر در تولیدی مزیت نسبی داریم، ورود تکنولوژی و دانش آن به کشور در خیلی صنایع زیردستی و بالادستی بتواند باعث بهبود شود، برای کشور نفع خواهد داشت و منجر به صرفه اقتصادی میشود، این تولید ملی هم صرفهجویی ارزی را با خودش میآورد و هم اشتغالزایی خواهد داشت. حتی فارغ از بحثهای اقتصادی، هر ملتی که مصرفکننده صرف باشد نهایتاً هم عزت خودش را و هم اعتمادبهنفسش را از دست میدهد.
منبع:شمانیوز
0 دیدگاه