حال اینکه جامعه ایران جمعیتی جوان و پویا بوده و لازمه رشد و پویایی این قشر مهیا ساختن فضایی مساعد و مناسب برای رشد و پیشرفت آنان است. در این میان انجام فعالیت های تفریحی ، فرهنگی یا اقتصادی گاهاً با مسافرت رفتن مهیا می شود اما شرایط موجود باعث شده است که مردم کشور در این زمینه نیز با مشکل روبرو شوند.
در ماه های اخیر وبسایت "علی بابا" یکی از دفاتر خدمات مسافرتی برای ایجاد شرایط مناسب و تسهیل در امر سفر اقدام به کاستن از نرخ سود نهایی خود در ازای اعمال تخفیف بیشتر در بلیط های مسافرتی برای متقاضیان شد اما متاسفانه به جای تائید این امر و نهادینه کردن آن در میان سایر مراکز خدمات مسافرتی، این وبسایت مورد تهدید قرار گرفت.
به دنبال این مسئله، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوائی و جهانگردی ایران در نامهای، وبسایتهای شناخته شده فروش بلیط هواپیما، قطار و رزرو هتل را تهدید کرده که اگر از ارزانفروشی دست نکشند، علیه آنها به مراجع قانون شکایت خواهد کرد.
حرمتاله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوائی و جهانگردی ایران در این باره گفته است که این تخفیف براساس قانون جرم است؛ چون به کار بقیه لطمه وارد میکند.
این در حالی است که انجمن حمایت از حقوق مصرفکنندگان در واکنش به تهدید شدن وبسایت "علی بابا" به شکایت قانونی و به جرم ارزانفروشی بلیط هواپیما که از سوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی مطرح شده است، گرانفروشی و کاهش کیفیت خدمات را جرم دانست.
طبق این گزارش؛ بر اساس ماده 8 قانون حمایت از مصرفکنندگان؛ هرگونه تبانی و تحمیل شرایط از سوی عرضهکنندگان کالا و خدمات که موجب کاهش عرضه یا پایین آوردن کیفیت یا افزایش قیمت شود، جرم محسوب میشود.
محسن بیگلری دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این باره در گفت و گو با خبرنگارشمانیوز اظهار داشت: در این خصوص می توان به بحث خصوصی سازی اشاره کرد، دو شرکت خودروسازی کشور (ایران خودرو و سایپا) به دلیل انحصاری بودن اقدام به فعالیت های رقابتی نمی کنند و در مورد کیفیت و قیمت این محصولات نمی توان مانور خاصی داد اما سایر شرکت های خصوصی دستشان برای ایجاد فضای رقابتی سالم باز است و این امر به بهبود کیفیت و قیمت خدمات و محصولات می انجامد.
نماینده مردم سقز و بانه در خانه ملت ضمن مثبت ارزیابی کردن اقدام ارزان فروشی و اعمال تخفیف های چشمگیر برخی از شرکت ها و آژانس های مسافرتی گفت: این اقدام می تواند بعنوان امتیاز مثبت مطرح شود و نه تنها نباید مخالفتی در برابر آن صورت گیرد بلکه لازم بوده این حرکت مورد تشویق و تحسین نیز قرار گیرد.
وی متذکر شد: بدون شک ارائه کنندگان خدمات در آژانس های مسافرتی که اقدام به اعمال تخفیف برای مشتریان خود کرده اند، آتش به مال خود نمی زند و حاشیه سود خود را درنظر گرفته اند.
بیگلری با تاکید بر ضرورت حمایت سازمان حمایت از مصرف کنندگان از این امر، ابراز داشت: از آنجایی که اعمال تخفیف های مسافرتی در صورت کم نشدن از کیفیت خدمات به هیچ عنوان ضرری را بر مصرف کننده تحمیل نمی کند لازم بوده که به جای خورده گرفتن بر این امر از آن حمایت شود.
وی در واکنش به تهدید آژانس مسافرتی "علی بابا" از سوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوائی و جهانگردی ایران خاطرنشان کرد: این ایراد کاملا غیر منطقی بوده و کسانی که نمی توانند در این میدان رقابت حضور داشته باشند بهتر است کنار بکشند.
نیما قاضی، مدیرعامل وبسایت "علی بابا" نیز در واکنش به این امر گفته است که سود فروش بلیط متعلق به عامل فروش است و عامل فروش، چه آنلاین و چه حضوری، مجاز است از میزان سود خود به مشتری تخفیف دهد. به این ترتیب با توجه به اینکه میزان تخفیفهای در نظر گرفته شده به میزان 5 تا 9 درصد و در حدود سقف مجاز تعیین شده بوده، زیرفروشی یا دامپینگی صورت نگرفته است؛ چرا که زیر فروشی به معنای فروش کالا یا خدمات با قیمتی کمتر از بهای تمام شده بلیط(Fare) است.
مدیر عامل وبسایت "علی بابا" تاکید کرد که تخفیفهای قانونی ارائه شده از سوی این وبسایت در راستای حمایت از حقوق مصرفکنندگان در اوضاع نابسامان اقتصادی و به منظور خلق تجربه شایسته سفر برای مسافران و ارائه خدمات مطلوب به مصرفکنندگان و جلب رضایت ایشان بوده است و در این جریان "علی بابا" با ارایه بلیط های ارزان هواپیما، بخشی از حاشیه سود را برای خود محفوظ داشته است.
منبع:شمانیوز
0 دیدگاه